Τίτλος – Title
|
Διερεύνηση του Φαινομένου Bullying σε Μαθητικό Πληθυσμό Investigation of the Bullying Phenomenon in School Population |
|
Συγγραφέας – Author
|
Αικατερίνη Νεστορίδου, Άννα Καρακάση, Θεολόγος Ζάγκαλης, Ελευθερία Ρίζου, Σοφία Ιατρίδου, Αναστασία Δασκαλάκη Τμήμα Δημόσιας Υγιεινής, Σχολή Επαγγελμάτων Υγείας και Πρόνοιας, Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα (ΤΕΙ) Αθήνας, Αθήνα, Ελλάς Katerina Nestoridou, Anna Karakasi, Theologos Zagkalis, Eleftheria Rizou, Sofia Iatridou, Anastasia Daskalaki Department of Public Health, Faculty of Health and Caring Professions, Technological Educational Institution (TEI) of Athens, Athens, Greece |
|
Παραπομπή – Citation
|
Νεστορίδου,Α., Καρακάση,Α., Ζάγκαλης,Θ., Ρίζου,Ε., Ιατρίδου,Σ., Δασκαλάκη, Α.: Διερεύνηση του Φαινομένου Bullying σε Μαθητικό Πληθυσμό, Επιθεώρηση Κλιν. Φαρμακολ. Φαρμακοκινητ. 29: 73-80 (2011) Nestoridou,K.,Karakasi,A., Zagkalis,T.,Rizou,E.,Iatridou,S.,Daskalaki,A.: Investigation of the Bullying Phenomenon in School Population, Epitheorese Klin. Farmakol. Farmakokinet. 29: 73-80 (2011) |
|
Ημερομηνία Δημοσιευσης – Publication Date
|
2 Απριλίου 2011 – 2011-04-02
|
|
Γλώσσα Πλήρους Κειμένου –
Full Text Language |
Ελληνικά – Greek |
|
Παραγγελία – Αγορά –
Order – Buy |
Ηλεκτρονική Μορφή: pdf (15 €) –
Digital Type: pdf (15 €) pharmakonpress[at]pharmakonpress[.]gr |
|
Λέξεις κλειδιά – Keywords
|
Σχολικός εκφοβισμός, επιθετικότητα, βία, θυματοποίηση
Bullying, aggression, violence, victimization
|
|
Λοιποί Όροι – Other Terms
|
Στατιστική μελέτη Statistical study |
|
Περίληψη – Summary
|
Σκοπός της μελέτης αυτής ήταν η διερεύνηση της συχνότητας εμφάνισης του φαινομένου του σχολικού εκφοβισμού (φαινόμενο “bullying”) σε μαθητικό πληθυσμό στην Ελλάδα, καθώς και η ανίχνευση του βαθμού ενημέρωσης των γονέων σχετικά με αυτό. Το υλικό της μελέτης αποτέλεσαν 156 γονείς μαθητών ιδιωτικού δημοτικού σχολείου της περιφέρειας Αττικής εκ των οποίων οι 121 (77,56%) ήταν μητέρες και οι 35 (22,44%) πατέρες. Οι 95 (60,90%) είχαν ανώτατη εκ-παίδευση και οι 52 (33,33%) ανώτερη. Οι συμμετέχοντες συμπλήρωσαν ανώνυμα ειδικά δομημένο ερωτηματολόγιο κλειστού τύπου, το οποίο αφορούσε δημογραφικά και κοινωνικά χαρακτηριστικά των γονέων και της οικογένειας και περιείχε ερωτήσεις σχετικά με τις γνώσεις και τις πεποιθήσεις τους για το φαινόμενο bullying. Από την παρούσα μελέτη προκύπτει ότι το 41,03% των ερωτηθέντων δε γνώριζε τον ξενόγλωσσο όρο bullying. Όσον αφορά την επιθετικότητα, ποσοστό 44,23% την όρισε ως λεκτική, σωματική και ψυχολογική βία, 21,79% ως σωματική βία μόνο, 1,92% ως ψυχολογική βία, 1,28% ως λεκτική βία, 0,64% ως καμιά από τις προαναφερθείσες μορφές βίας και 30,13% επέλεξε να μην απαντήσει. Το 44,88% του δείγματος θεωρούσε ότι οι κυριότεροι παράγοντες που επηρεάζουν την επιθετικότητα είναι περιβαλλοντικοί, το 5,77 % κληρονομικοί και το 39,10 % ότι ευθύνονται και οι δυο παράγοντες. Ως κυριότεροι λόγοι που ενισχύουν την επιθετικότητα στα παιδιά ενοχοποιήθηκαν η σωματική βία που έχουν τα ίδια υποστεί (33,98%), το προβληματικό οικογενειακό περιβάλλον (20,51%) και η απόρριψη (13,46%) και σε μικρότερα ποσοστά ενοχοποιήθηκαν η ψυχολογική βία (9,61%), η τηλεόραση (8,98%), η έλλειψη επικοινωνίας (8,33%) και η αδιαφορία (5,13%). Τα αγόρια θεωρούνται ότι εκδηλώνουν επιθετική συμπεριφορά σε πολύ υψηλό ποσοστό (72,44%) σε σχέση με τα κορίτσια (0,64%), ενώ σε ποσοστό 20,51% ενοχοποιούνται και τα δυο φύλα. Ως καταλληλότεροι τρόποι πρόληψης της επιθετικότητας, θεωρούνται η αγάπη (39,10%) και η συζήτηση (28,20%), ενώ η οικογενειακή ηρεμία και η σταθερότητα συντελεί καθοριστικά στην αντιμετώπισή της. Μόνο το 7,70% των γονέων δήλωσε ότι το παιδί του έπεσε θύμα bullying. Aπό αυτούς το 41,67% απέδωσε το γεγονός στην έλλειψη κοινωνικών επαφών και το 41,67% στον αδύναμο χαρακτήρα του παιδιού. Από τους ερωτηθέντες γονείς μόνο ένας (0,64%) παραδέχτηκε ότι το παιδί του έχει ασκήσει βία σε άλλα παιδιά (παιδί-θύτης). Κανένας από τους ερωτηθέντες δεν ανέφερε την ύπαρξη συμμοριών ανηλίκων στο χώρο του σχολείου. Από τη μελέτη συμπεραίνεται ότι οι γονείς έχουν γνώση του φαινομένου βίας στο χώρο του σχολείου, αγνοούν όμως σημαντικές παραμέτρους για την έγκαιρη αναγνώριση παιδιών-θυμάτων ή/και παιδιών-θυτών και, μολονότι έχουν μερικές βασικές γνώσεις ως προς την αιτιολογία και την αντιμετώπιση του προβλήματος, απαιτείται πληρέστερη ενημέρωσή τους και συστηματική δράση σε συνεργασία με σχολικούς και κοινωνικούς φορείς για την αποτελεσματικότερη πρόληψη και καταπολέμηση των φαινομένων επιθετικότητας, βίας, εκφοβισμού και θυματοποίησης. The purpose of this study was to investigate the frequency of the bullying phenomenon in school population in Greece and to detect the degree of parents’ knowledge about it. The investigated sample included 156 parents of pupils of a private elementary school in the region of Attica (n=156), 121 of which were mothers (77.56%) and 35 were fathers (22.44%). Ninety five out of 156 participants (60.90%) had 3rd degree education and 52 (33.33%) had higher education. Participants completed anonymously a specially structured closed-type questionnaire which covered demographic and social characteristics of parents and family and contained questions concerning knowledge and beliefs of parents about the bullying phenomenon. This study shows that 41.03% of participants did not know the meaning of the term bullying. As for aggression, a percentage of 44.23% could define it as verbal, physical and psychological violence, 21.79% as physical violence only, 1.92% as psychological violence only, 1.28% as verbal violence only, 0,64% as none of the above forms of violence and 30,13% chose not to answer the question. A percentage of 44.88% believed that the main factors influencing aggression are environmental, 5.77% hereditary and 39.10% implicated both factors. As main reasons underlying aggression in children, were acknowledged physical violence (33.98%), the problematic family environment (20.51%), rejection (13.46%), psychological violence (9.61%), TV influence (8.98%), lack of communication (8.33%) and indifference (5.13%). Boys are considered to exhibit aggressive behaviour at a very high percentage (72.44%) compared to girls (0.64%) while a percentage of 20.51% incriminated both sexes. Love (39.10%) and discussion (28.20%) are believed to be the most appropriate ways to prevent aggression, while family peace and stability contributes decisively against it. A percentage of 7.70% of the parents had a child-victim of bullying; 41.67% of them incriminated the lack of social contacts and 41.67% the weak nature of the child. Only one parent out of 156 (0.64%) acknowledges his child to be a bully, while 59 parents (37.82%) choose not to answer this question and 96 (61.54%) answer negatively. None of the participants acknowledged the presence of juvenile gangs in the area of school. This study shows that parents are aware of the school violence phenomenon, but they ignore important parameters of the identification of the child-victim or the child-bully. Although they have some basic knowledge on the ground and dealing of the problem, they need more information and structured cooperation with the school entities in order to effectively prevent and control aggression, violence, intimidation and victimization. |
|
Αναφορές – References
|
1. Oxford English-Greek Learner’s Dictionary, (D.N. Stavropoulos & A. S. Hornby), Second Edition by G. N. Stavropoulos, Oxford University Press. 2008
2. Σπυρόπουλος Φ.: Bullying: το πρώτο βήμα στην παραβατικότητα. Στο: Ο κύκλος της κακοποίησης. Εκδόσεις Αρχιπέλαγος. Αθήνα, 2008 3. Τσιάντης Ι.: Ενδοσχολική βία. Ενδέκατο Πρόγραμμα Προαγωγής Ψυχικής Υγείας – Εκπαίδευση Λειτουργών Υγείας και Εκπρόσωπων Κοινωνικών Φορέων σε Θέματα Προαγωγής Ψυχικής Υγείας και Ανάπτυξης Ψυχοκοινωνικών Δεξιοτήτων (Πρόγραμμα Επίκτητος). Αθήνα, 2008 4. Olweus D.: Bully/Victim problems among school children: basic facts and effects of a school based intervention program. In: (D.J. Pepler & Rubin, eds.) The Development and Treatment of Childhood Aggression. Pp. 411-448, Erlbaum, Hillsdale, NJ, 1991 5. Βουκελάτου Δ.: Η σχολική βία και οι συνέπειές της στα παιδιά. Μεταπτυχιακή Εργασία. Τμήμα Επιστημών της Εκπαίδευσης και της Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία, Πανεπιστήμιο Πατρών. Πάτρα 2006 6. Craig W., Harel-Fisch Y., Fogel-Grinvald H., Dostaler S., Hetland J., Simons-Morton B., Molcho M., Gaspar de Mato M., Overpeck M., Due P., Pickett W.: HBSC Violence & Injuries Prevention Focus Group, and HBSC Bullying Writing Group: A cross-national profile of bullying and victimization among adolescents in 40 countries. Int. J. Public Health 54(Suppl 2): 216-224 (2009) 7. Vervoort M.H.M., Scholte R.H.J., Overbeek G.: Bullying and Victimization Among Adolescents: The Role of Ethnicity and Ethnic Composition of School Class. J. Youth Adolesc. 39: 1-11 (2010) 8. Clarke E.A., Kiselica M.S.: A systemic counselling approach to the problem of bullying. Elementary School Guidance and Counselling 31: 310-325 (1997) 9. Cowie H., Sharp S. (eds): Peer Counselling in School: A Time to Listen. David Fulton, London, 1996 10. Elsea M., Smith P.: The long-term effectiveness of anti-bullying work in primary schools. Educational Res. 40: 203-218 (1998) 11. Fuller A.: From Surviving to Thriving: Promoting Mental Health in Young People. Australian Council of Education Research Press, Camberwell, Victoria, 1998 12. Burke E., Herbert D.: Zero tolerance policy: combating violence in schools. Preventive Violence in Schools, Bulletin/April: 49-54 (1996) 13. Heller G.: Changing the school to reduce student violence: what works. Preventing Violence in Schools, Bulletin/April: 1-10 (1996) 14. O’Moore M.: Critical issues for teacher training to counter bullying and victimization. European Conference on Initiatives to Combat School Bullying: Keynote Addresses. http://www.gold.ac.uk. 1997 15. Μπεζέ Λ.: Βία στο σχολείο… βία του σχολείου…. Εκδόσεις Ελληνικά Γράμματα. Αθήνα 1998 16. Wang J., Iannotti R.J., Nansel T.R.: School bullying among adolescents in the United States: physical, verbal, relational, and cyber. J. Adolesc. Health. 45: 368-375 (2009) 17. Fleming L.C., Jacobsen K.H.: Bullying among middle-school students in low and middle income countries. Health Promot. Int. 25(1): 73-84 (2010) 18. Freeman J.G., Samdal O., Klinger D.A., Dur W., Griebler R., Currie D., Rasmussen M.: The relationship of schools to emotional health and bullying. Int. J. Public Health 54(Suppl.2): 251-259 (2009) 19. Olweus D.: Bully/victim problems in school. Prospects, XXVI (2), 331-359. 1996 20. Παπαστυλιανού Α.: Μορφές επιθετικότητας (βίας) στο σχολικό περιβάλλον. Στο Ν. Πετρόπουλος & Παπαστυλιανού (εκδ.), Προκλήσεις στο σχολικό περιβάλλον: Έρευνα και Παρέμβαση. Αθήνα, Παιδαγωγικό Ινστιτούτο. 2000 21. Ames N.: Creating secure school environments through school reform: the harshman story. Middle School J.: 4-13 (1996) 22. Κουράκης Ν.: Δίκαιο Παραβατικών Ανηλίκων. Εκδ. Αντ. Ν. Σάκκουλας. Αθήνα-Κομοτηνή 2004 23. Γουίν Μ.: Τηλεόραση, ένας ξένος στο σπίτι. Εκδόσεις Ακρίτας, Αθήνα 1986 24. Νέστορας Ι.Ν.: Η επιθετικότητα στην οικογένεια, στο σχολείο και στην κοινωνία. Εκδόσεις Ελληνικά Γράμματα. Αθήνα 1992. 25. Βρύζας Κ.: Μέσα επικοινωνίας και παιδική ηλικία. Εκδόσεις Βάνιας. Αθήνα 1997 26. Φακιολάς Ν., Αρμενάκης Α.: Παραβατικότητα και επιθετικότητα εφήβων μαθητών. Σύγχρονη Εκπαίδευση 81: 42-50 (1995) 27. Χαντζή Χ., Χουντουμάδη Α., Πατεράκη Λ.: Άσκηση βίας από μαθητές προς μαθητές στο χώρο του δημοτικού σχολείου. Παιδί και Έφηβος 2: 97-111 (2000) 28. Μπεζέ Λ.: Πρόληψη και αντιμετώπιση της εγκληματικότητας των ανηλίκων. Επανεκπαίδευση – Ένταξη. Εκδόσεις Αντ. Ν. Σάκκουλας. Αθήνα 1990 29. Σώκου Κ.: Η Προαγωγή της Ψυχικής και Κοινωνικής Υγείας ως Πολιτική Πρόληψης της βίας στο σχολείο. Ελληνικά Γράμματα. Αθήνα 2003 30. Σώκου, Κ.: Οδηγός αγωγής και προαγωγής της υγείας. Ελληνικά Γράμματα. Αθήνα 1994 31. Weare K., Gray G. (eds): Προαγωγή της ψυχικής και συναισθηματικής υγείας στο σχολείο. Ελληνικά Γράμματα. Αθήνα 2000 32. Δεληγιάννη-Κουμτζή B.: Ταυτότητες φύλου, εθνικές ταυτότητες και σχολική βία-ερευνώντας τη βία και τη θυματοποίηση στο σχολικό χώρο. Ενδιάμεση έκθεση του προγράμματος Πυθαγόρας, Περίοδος 1/3/2004 – 31/3/2005. 2005 33. Lowenstein L.F.: The intensive treatment of bullies and victims of bullying in a therapeutic community and school. Education Today 44(4): 62-68 (1994) 34. Hazler R.J.: Breaking the Cycle of Violence: Interventions for Bullying and Victimization. Accelerated Development, Washington, DC, 1996 35. Αρτινοπούλου Β.: Βία στο σχολείο. Έρευνες και πολιτικές στην Ευρώπη. Μεταίχμιο. Αθήνα 2001 |
Online ISSN 1011-6575
• Elsevier’s Bibliographic Databases: Scopus, EMBASE, EMBiology, Elsevier BIOBASE
SCImago Journal and Country Rank Factor
Articles published in this Journal are Indexed or Abstracted in:
• Chemical Abstracts
• Elsevier’s Bibliographic Databases: Scopus, EMBASE, EMBiology, Elsevier BIOBASE
SCImago Journal and Country Rank Factor
Τι είναι η Επιθεώρηση Κλινικής Φαρμακολογίας και Φαρμακοκινητικής-Ελληνική Έκδοση-Οδηγίες προς τους Συγγραφείς
What is Epitheorese Klinikes Farmakologias και Farmakokinetikes-Greek Edition-Instrunctions to Authors
Άρθρα Δημοσιευμένα στην Επιθεώρηση Κλινικής Φαρμακολογίας και Φαρμακοκινητικής-Ελληνική Έκδοση
Articles Published in Epitheorese Klinikes Farmakologias και Farmakokinetikes-Greek Edition
Συντακτικη Επιτροπή-Editorial Board
ΕΤΗΣΙΑ ΣΥΝΔΡΟΜΗ – ANNUAL SUBSCRIPTION
|
||
Γλώσσα Πλήρους Κειμένου –
Full Text Language |
Ελληνικά – Greek
|
|
Παραγγελία – Αγορά –
Order – Buy |
pharmakonpress[at]pharmakonpress[.]gr
|
|
pharmakonpress[at]pharmakonpress[.]gr
|