Τόμος 29 (2011) – Τεύχος 2 – Άρθρο 6 – Επιθεώρηση Κλινικής Φαρμακολογίας και Φαρμακοκινητικής-Ελληνική Έκδοση – Volume 29 (2011) – Issue 2 – Article 6 – Epitheorese Klinikes Farmakologias και Farmakokinetikes-Greek Edition

Τίτλος – Title

Οι Σπουδαστές Ομιλούν για την Παρακολούθηση ή μη των Θεωρητικών Μαθημάτων. Μια Διαπολιτισμική Πιλοτική Μελέτη Αφηγηματικής Προσέγγισης

Students Talk about Attendance or Absence of Theoretical Courses: A Multiple Cultural Pilot Narrative Study

Συγγραφέας – Author

Σπυριδούλα Λέκκου1, Θεοδώρα Παντούλα2

1Δρ Κοινωνικής Εργασίας B.Sc., LSW. M.A.Ψυχολογίας, Οικογ. Θεραπευτής, Τακτ. Αναπλ. Καθηγήτρια ΤΕΙ Αθήνας, Τμήμα Κοινωνικής Εργασίας,2Κοινωνιολόγος, Κοιν. Λειτουργός

Spyridoula Lekkou1, Theodora Pantoula2

1Social worker, Psychologist, Family therapist, Assoc. Professor, Department of Social Work, Technological Educational Institution (TEI) of Athens,2Social worker, Sociologist, Athens, Hellas

Παραπομπή – Citation

Λέκκου, Σ., Παντούλα,Θ. : Οι Σπουδαστές Ομιλούν για την Παρακολούθηση ή μη των Θεωρητικών Μαθημάτων. Μια Διαπολιτισμική Πιλοτική Μελέτη Αφηγηματικής Προσέγγισης, Επιθεώρηση Κλιν. Φαρμακολ. Φαρμακοκινητ. 29: 137-142 (2011)

Lekkou,S., Pantoula,Th. : Students Talk about Attendance or Absence of Theoretical Courses: A Multiple Cultural Pilot Narrative Study, Epitheorese Klin. Farmakol. Farmakokinet. 29: 137-142 (2011)

Ημερομηνία Δημοσιευσης – Publication Date
1 Ιουνίου 2011 – 2011-06-01
Γλώσσα Πλήρους Κειμένου –
Full Text Language

Ελληνικά – Greek

Παραγγελία – Αγορά –
Order – Buy
Ηλεκτρονική Μορφή: pdf (15 €)
Digital Type: pdf (15 €)
pharmakonpress[at]pharmakonpress[.]gr
Λέξεις κλειδιά – Keywords
Απουσία, παρακολούθηση, ανώτατη εκπαίδευση, σπουδαστές, διαπολιτισμική
Absenteeism, attendance, higher education, students, multiple cultural
Λοιποί Όροι – Other Terms

Στατιστική Μελέτη

Statistical Study

Περίληψη – Summary

Στην παρούσα έρευνα μελετήσαμε τους λόγους απουσίας από την παρακολούθηση μαθημάτων εκ μέρους των σπουδαστών, όπως οι ίδιοι τούς ορίζουν, σε μία διαπολιτισμική πιλοτική ποιοτική έρευνα αφηγηματικής προσέγγισης, με δείγμα 204 σπουδαστών, 143 Ελλήνων, 51 Σουηδών και 10 σπουδαστών από το Διεθνές Τμήμα Κοιν. Εργασίας του Πανεπιστημίου Metropol, Κοπεγχάγης Δανίας. Οι μισοί περίπου από τους Έλληνες σπουδαστές αποδίδουν την απουσία τους από τα θεωρητικά μαθήματα, στο ότι εργάζονται, ενώ 2 στους 10 επικαλούνται παράλληλη παρακολούθηση άλλων μαθημάτων του τμήματος ή άλλους λόγους, όπως το πρόγραμμα, η απόσταση, προβλήματα υγείας, ιδιωτικά μαθήματα. Σχεδόν 1 στους 5 σπουδαστές που παρακολουθούν τα μαθήματα το αποδίδουν στην ανάγκη τους για γνώση και ένα ελάχιστο ποσοστό στην ανάγκη τους για απόκτηση επαγγελματικής επάρκειας. Το σύνολο των Σουηδών σπουδαστών και του Διεθνούς Τμήματος Κοιν. Εργασίας Κοπεγχάγης που παρακολουθούν τα μαθήματα των τμημάτων τους αναφέρουν λόγους απόκτησης γνώσης (από τις γνώσεις και την εμπειρία του καθηγητή), επαγγελματικής επάρκειας και λόγους κοινωνικής συναναστροφής με τους συμφοιτητές τους. Η μη παρακολούθηση των μαθημάτων τους είναι μόνο περιστασιακή και, όταν συμβαίνει, οφείλεται σε παράγοντες όπως κούραση, λόγοι υγείας και κοινωνικές-οικογενειακές υποχρεώσεις. Τονίζεται η ανάγκη παρέμβασης στην πολιτική της εκπαίδευσης με την εξέταση μεθόδων εφαρμογής προγραμμάτων που να ανταποκρίνονται περισσότερο στις ανάγκες των σπουδαστών και την απαραίτητη γνώση για την επαγγελματική τους επάρκεια.

Ιn this investigation we studied the reasons for student absenteeism and/or attendance as those are defined by the students themselves in a pilot qualitative narrative approach, with a sample of 204 students: 143 Greek, 51 Swedish and 10 students from the International Course, Metropol University of Copenhagen, Denmark. About half the Greek students attribute their absence from the theoretical courses to work reasons, whilst 2 out of 10 invoke parallel attendance of other courses at the Department or other reasons, such as timetable issues, long distance, health problems and private lessons. One in five students attending the courses, give as reason their need for knowledge and a small percentage, their need for professional competence. Swedish students and those on the International Course at Social Work Department in Copenhagen, insist that they attend the lectures of their faculty mentioning as a reason for their attendance the acquisition of knowledge (lecturer’s experience and knowledge) as well as reasons for professional competence and networking with peers. The non attendance of lectures, as noted by the students, is only occasional and can be attributed to factors such as tiredness, health problems and social and family engagements. Emphasis is given on the need for intervention on the methodology of educational policy by considering methods for the use of programs that would respond better to the needs of the students and the necessary skills for professional competence.

Αναφορές – References
1. Doyle L., O’Brien F., Timmins F., Tobin G., O’Rourke F., Doherty L.: An evaluation of an attendance monitoring system for undergraduate nursing students. Nurs. Educ. Pract. 8: 129-139 (2008)

2. Lipscomb M., Snelling P.C.: Student nurse absenteeism in higher education: An argument against enforced attendance. J. Nurs. Educ. 30(6): 573-578 (2010)

3. Northcott N.: Students stay away days. The factors influencing the absence from duty of student nurses. Senior Nurse 10(8): 20-22 (1990)

4. Newman-Ford L., Fitzgibbon K., Lloyd S., Thomas S.: A large-scale investigation into the relationship between attendance and attainment: a study using an innovative, electronic attendance monitoring system. Stud. Higher Educ. 33: 699-717 (2008)

5. Hughes S.J.: Student attendance during college-based lectures: a pilot study. Nurs. Stand. 19(47): 41-49 (2005)

6. Westrick S.C., Helms K.L., McDonough S.K., Breland M.L.: Factors influencing pharmacy students’ attendance decision in large lectures. Am. J. Pharm. Educ. 73(5): 83 (2009)

7. Millis R.M., Dyson S., Cannon D.: Association of classroom participation and examination performance in a first-year medical school course. Adv. Physiol. Educ. 33: 139-143 (2009)

8. Young P., Yates S., Rickaby C., Snelling P., Lipscomb M., Lockyer L.: Researching student absence: Methodological Challenges and ethical issues. Nurs. Educ. Today 30: 291-295 (2009)

9. Salamonson Y., Andrew S., Everett B.: Academic engagement and disengagement as predictors of performance in pathophysiology among nursing students. Contemp. Nurse 32: 123-132 (2009)

10. White K.M., Thomas I., Johnston K.L., Hyde M.K.: Predicting attendance at peer-assisted study session for statistics: role identity and the theory of planned behavior. J. Soc. Psychol. 148: 473-491 (2008)

11. Google: Διαθέσιμο στο: Παρουσία των σπουδαστών στις πανεπιστημιακές παραδόσεις, ανάκτηση, 24 Μαρτίου 2010.

12. Timmins F., Kaliszer M.: Absenteeism among nursing students-fact or fiction? J. Nurs. Manag. 10: 251-264 (2002)

13. Mallaber C., Turner P.: Competency versus hours: an examination of a current dilemma in nurse education, Nurs. Educ. Today 26: 110-114 (2006)

14. Fjortoft Ν.: Students’ motivations for class attendance. Am. J. Pharm. Educ. 69(1): Article 15, (2005)

15. Hammer D.P., Berger B.A., Beardsley R.S., Easton M.R.: Students’ professionalism. Am. J. Pharm. Educ. 67(3): 544 (2003)

16. Strauss A.L.: Qualitative Analysis for Social Scientists. Cambridge University Press, New York, 1987

17. Graneheim H.U., Lundman B.: Qualitative content analysis in nursing research: concepts, procedures and measures to achieve trustworthiness. Nurs. Educ. Today 24: 105-112 (2004)

18. Price K.M.: A study of short-term absence from work among a group of third year student nurses. J. Adv. Nurs. 9: 493-503 (1984)

19. Halpern N.: The impact of attendance and student characteristics on academic achievement: findings from an undergraduate business management module. J. Further Higher Educ. 31: 335-349 (2007)

20. Hunt Α., Lincoln I., Walker A.: Term time employment and academic attaintment. J. Further Higher Educ. 28: 3-18 (2004)

Online ISSN 1011-6575

Άρθρα Δημοσιευμένα σε αυτό το Περιοδικό Καταχωρούνται στα:
Chemical Abstracts

Elsevier’s Bibliographic Databases: Scopus, EMBASE, EMBiology, Elsevier BIOBASE
SCImago Journal and Country Rank Factor

Articles published in this Journal are Indexed or Abstracted in:
• Chemical Abstracts
• Elsevier’s Bibliographic Databases: Scopus, EMBASE, EMBiology, Elsevier BIOBASE
SCImago Journal and Country Rank Factor

Άρθρα Δημοσιευμένα στην Επιθεώρηση Κλινικής Φαρμακολογίας και Φαρμακοκινητικής-Ελληνική Έκδοση
Articles Published in Epitheorese Klinikes Farmakologias και Farmakokinetikes-Greek Edition

Συντακτικη Επιτροπή-Editorial Board

ΕΤΗΣΙΑ ΣΥΝΔΡΟΜΗ – ANNUAL SUBSCRIPTION
Γλώσσα Πλήρους Κειμένου –
Full Text Language
Ελληνικά – Greek
Παραγγελία – Αγορά –
Order – Buy
pharmakonpress[at]pharmakonpress[.]gr
pharmakonpress[at]pharmakonpress[.]gr

 

Προσθέστε στους σελιδοδείκτες το μόνιμο σύνδεσμο.

Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα.